Op 11 maart vond de dynamische conferentie “AI in de Lespraktijk” plaats, georganiseerd door Stichting Onderwijs Midden-Limburg en ROER College Schöndeln. Een grote opkomst van onderwijsprofessionals werd getrakteerd op boeiende inzichten en ervaringen met betrekking tot de integratie van kunstmatige intelligentie (AI) in het onderwijs.
De Invloed van AI op het onderwijs
De snelle opkomst van AI werpt essentiële vragen op over de toekomst van het onderwijs. Wat betekent de snelle groei van AI voor de toekomst van het onderwijs, en hoe kunnen we studenten nu al voorbereiden op een wereld met AI, zonder precies te weten hoe deze toekomst eruit zal zien? Deze prangende vragen stonden centraal tijdens de conferentie, waarbij de focus lag op het delen van inzichten en ervaringen over het gebruik van AI in de lespraktijk.
Panelgesprek
De dag begon met een levendig panelgesprek in een volle aula, waar leerlingen, bestuurders en onderwijzers hun visie deelden. De voor- en nadelen van het gebruik van AI in het onderwijs werden uitvoerig besproken, inclusief ethische overwegingen. Een leerling benadrukte dat het onderwijs AI moet omarmen, gezien de alomtegenwoordigheid en snelle evolutie ervan. Een conclusie was dat samen leren en overleggen over de toepassing van AI cruciaal zijn voor een succesvolle integratie in het leerproces.
Praktijkgerichte Workshops
Na deze gezamenlijke aftrap verdeelden de deelnemers zich over een ruim aanbod van praktijkgerichte workshops variërend van interactieve sessies tot lezingen. Per deelnemer was er ruimte om aan twee workshops deel te nemen. Hieronder zijn enkele voorbeelden opgenomen.
Marcel Mutsaarts van “AI voor docenten” leidde een interactieve sessie over het gebruik van Chat GPT in de onderwijspraktijk. Jan Wolter Smit van “LessonUp” deelde zijn ervaringen met programma’s als ChatGPT, Copilot en LessonUp’s Maia. Dimitri Bongers van Bookwidgets demonstreerde hoe AI ingezet kan worden voor het genereren van oefeningen voor elk vak en onderwijsniveau.
Toepassing van AI in het Bedrijfsleven
De conferentie bood ook een blik op de toepassing van AI in het bedrijfsleven. Liesbeth Wijlaars van LAGOM en Roel Schreurs van IMMX deelden inspirerende voorbeelden, zoals het gebruik van AI door IKEA voor efficiënte voorlichting en Boels voor het genereren van productomschrijvingen. Ze benadrukten dat AI mensenwerk blijft en extra ruimte creëert voor creativiteit en kwaliteit.
Buffet en Keynote Spreker
Na de workshops verzamelden de deelnemers zich in de centrale hal voor een uitgebreid buffet.
De bijeenkomst werd afgesloten met een after-dinner dip-keynote door volksfilosoof Bas Haring, gepromoveerd in kunstmatige intelligentie en bekend van zijn boeken en televisieoptredens. Bas pleitte voor het opnemen van informatica en het leren programmeren in het onderwijs. Hij benadrukte dat het niet de vraag is óf, maar hoe snel en ingrijpend kunstmatige intelligentie ons werken en leren zal transformeren. Voor het onderwijs is het noodzakelijk om bij te blijven en technologieën zoals ChatGPT te omarmen en toe te passen. Dit maakt het verschil tussen succes en falen, ook in het onderwijs.
Na deze inspirerende keynote was er nog ruimte voor een afsluitende netwerkborrel, waar de inzet van AI in het onderwijs het gesprek van de avond was.