In het kader van het Weekend van de Wetenschap, wordt de grootste online escaperoom voor thuis gelanceerd. Deze game, die in de klas al door ruim 80.000 leerlingen werd gespeeld, is nu ook kosteloos voor iedereen thuis beschikbaar. De game zit vol uitdagende puzzels, spanning en fun, die spelers op een leuke manier laat ervaren hoe cool technologie is. Zij worden uitgedaagd om hun digitale vaardigheden in te zetten. Ook stimuleert de game ouders om met hun kinderen in gesprek te gaan over de kansen en mogelijkheden van een toekomst in technologie. Dit is essentieel, want in de toekomst worden digitale en technische skills steeds belangrijker. Daarom bundelen wij onze krachten met UpgradeNL en FutureNL en zetten deze game gratis online.
Ouders en kinderen kunnen de online escaperoom spelen via: https://degrootsteescaperoom.nl/thuis/
De grootste online escaperoom voor thuis
Met de escaperoom voor thuis ontdekken kinderen met hun ouders hoe technologie kan bijdragen aan een betere wereld. Nikki is een tienermeisje met een bijzondere missie: zij wil de eerste zijn die een klimaat neutrale wereldreis van 40.000 km op een zeilboot maakt. Om de wereld rond te zeilen, moeten Nikki en haar team van helpers erachter komen hoe de boot in beweging te houden met groene energie en AI. Navigatie en communicatie kunnen lastig zijn zo ver van de kust, en dan is er ook nog het risico van een storm. De nieuwste technologie, digitale tools en high tech food worden ingezet. Hulp is nodig om te zorgen dat Nikki haar missie kan volbrengen!
Onderzoek ‘Online vaardig begint offline’
Uit het onderzoek ‘Online vaardig begint offline’ blijkt dat 78% van de 15-jarigen denkt voldoende digitaal vaardig te zijn, tegenover 46% van de 10-jarigen. Terwijl slechts 39% van de 10- tot 15-jarigen de score ‘digitaal vaardig’ haalt. Ook ouders lopen het risico dat zij de digitale vaardigheden van hun kinderen overschatten. Dat ze veel tijd online doorbrengen wil niet automatisch zeggen dat jongeren alle vier de deelgebieden van digitale geletterd (ICT-basisvaardigheden, mediawijsheid, informatievaardigheden en computational thinking) voldoende beheersen. Met de online escaperoom willen de initiatiefnemers de mogelijkheden van technologie en het belang van digitale vaardigheden onder de aandacht brengen bij jongeren én hun beïnvloeders.