Een techniekopdracht verzinnen die verschillende disciplines binnen techniek bij elkaar brengt. Dat mondde bij Yuverta in Horst uit in een heuse zeepkistenrace.
Als middelbare scholieren zeepkisten mogen bouwen voor een technisch vak, zit er anno 2022 natuurlijk altijd een ‘Formule 1 team’ bij, met een snelle Max aan het stuur.
De tweedejaars vmbo’ers zijn wekenlang aan de slag gegaan om de ultieme zeepkist te bouwen. Vaak zie je dat leerlingen een standaard onderstel krijgen, waarop ze verder mogen bouwen. De techneuten van Yuverta hebben echter zelf skelters en andere voertuigen aangesleept en de boel helemaal uit elkaar gehaald om daar vervolgens de meest kundige – en liefst ook snelle – creaties van te maken.
“Binnen het vak TTC – Techniek, Technologie en Creatie – hebben we diverse ateliers die met verschillende vormen van techniek en creatie bezig zijn. Die disciplines wilden we in dit project graag bij elkaar brengen. De groepen zijn gestart met het ontwerpen van de zeepkisten. Daarna zijn ze in kleinere groepen uit elkaar gegaan om de gerecyclede materialen te demonteren, zeepkisten te creëren en om de race te organiseren. Ze zagen al snel dat je met elke discipline moet samenwerken. Je kunt bijvoorbeeld met een esthetisch ontwerp wel een zeepkist bouwen, maar je zult ook rekening moeten houden met bijvoorbeeld de luchtweerstand. Anders wordt je natuurlijk nooit dé Max Verstappen van Yuverta”, vertelt Meike van Leuken, docent TTC bij Yuverta in Horst.
De leerlingen worden door dit project klaargestoomd voor de toekomst. Binnen het technisch werkveld zul je immers moeten samenwerken om tot een functioneel eindproduct te komen. Met projecten zoals deze zeepkistenrace wordt er binnen Yuverta aandacht besteed aan techniek én toekomst.