Nieuwe toolkit voor het aantrekken, behouden en professionaliseren van docenten
De 77 STO-regio’s hebben ambitieuze plannen om hun technische onderwijs aantrekkelijker en innovatiever te maken, zodat we in de toekomst genoeg goed geschoolde technische vakmensen hebben om aan de behoefte van de maatschappij te voldoen. Wat de regio’s precies gaan doen verschilt per regio, maar ze delen allemaal één belangrijke succesfactor: de inzet van voldoende docenten die op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen. Door de vergrijzing van het huidige techniekdocenten-bestand, de beperkte instroom in de technische lerarenopleidingen en de snelheid waarmee technologie zich tegenwoordig ontwikkelt, wordt dat een flinke uitdaging.
Diverse aanpakken in drie clusters
Er bestaat geen blauwdruk voor een aanpak die deze complexe uitdaging in één keer oplost; in de regioplannen van de STO-regio’s worden dan ook diverse aanpakken beschreven. We hebben deze aanpakken geïnventariseerd, waarbij ze grofweg in drie clusters bleken te vallen. Deze drie clusters hebben we als uitgangspunt genomen bij het ontwikkelen van een toolkit met hulpmiddelen rond het docententhema. Bij elk cluster hoort een aantal beknopte artikelen met informatie over wettelijke kaders en regelingen, voorbeelden van mogelijke aanpakken, praktische tips en handvatten, en verwijzingen naar meer achtergrondinformatie om u te helpen bij het vormgeven van een eigen aanpak in uw regio.
Levend document
Omdat er veel gebeurt rond het docententhema, wordt de informatie in de toolkit waar nodig in de komende tijd aangepast, aangevuld en geactualiseerd. De docententoolkit vormt daarmee een levend document; we streven ernaar de meest actuele informatie en relevante aanpakken in dit document te verzamelen.