In de week van 24 januari dit jaar heeft op Sint Ursula Heythuysen voor het eerst sinds de lockdowns weer een mooie techniekactiviteit plaatsgevonden. Een gastles van een ervaren dakdekker.
De leerlingen van leerjaar 4 BWI (zowel basis, kader als GL-leerlingen) hebben kennis gemaakt met het vak dakdekker plat dak binnen het keuzevak daken en kapconstructies. Om dit vorm en inhoud te geven is contact gelegd met medewerkers van het bedrijf Verkoelen uit Beegden. In samenwerking met dit bedrijf heeft de school een les ontwikkeld en uitgevoerd. De les moest zodanig in elkaar zitten dat leerlingen eerst de kunst een beetje konden afkijken om vervolgens zelf aan de slag te gaan met het maken van een platdakconstructie. Doel was om vooral de leerling zelf te laten ervaren hoe je zo’n klus aanpakt en goed kunt uitvoeren. De jongens waren allemaal enthousiast aan het werk om een mooi plat dak te maken.
In deze actieve gastles hebben leerlingen echt kennis gemaakt met het vak van dakdekker en hebben ze daadwerkelijk zelf een stuk dakleer mogen branden. Een mooie leeractiviteit waarbij vakspecifieke technieken, oriëntatie op het werkveld en LOB in ruime mate vertegenwoordigd waren.
Het was voor de school en het bedrijf een eerste samenwerking op dit gebied en het smaakt dus naar meer. Er wordt grondig geëvalueerd om ook de komende jaren deze leeractiviteit structureel op te gaan nemen in het programma LOB en het keuzevak.
BWI docent Mike Janssen legt als bedrijvencoördinator, vanuit Sterk Techniek Onderwijs, de contacten met de technische bedrijven. Samen met zijn collega techniekdocenten heeft hij deze activiteit georganiseerd. “Leerlingen krijgen zo een kans om echte praktijkervaring op te doen en zelf te ondervinden wat een beroep inhoudt”, aldus Mike. Verder vertelt hij dat dat het voor de school de eerste keer is dat er met dit bedrijf is samengewerkt. “Samenwerken met bedrijven is niet altijd even makkelijk, maar door het STO-programma maken we hier meer werk van, fijn dat een samenwerking dan ook een goede praktijkles oplevert. Win-win voor alle partijen”. De school zoekt met regelmaat naar (nieuwe) geschikte bedrijfscontacten om gastlessen, stages en LOB-activiteiten mee uit te voeren. Zowel voor onder-als bovenbouwklassen. Zo bouwen ze gedurende de projectperiode gestaag aan de uitbreiding van hun netwerk.