25 mei 2023 – Experiencenter Venlo. In de serie LOB bijeenkomsten in de regio STO – Noord- en Midden Limburg staat op 25 mei het thema netwerken voor en door leerlingen op de agenda. Het leren netwerken is een van de LOB-competenties die jongeren een stapje verder brengen ten gunste van de oriëntatie op de arbeidsmarkt en/of vervolgonderwijs. Verder laat onderzoek (o.a. SCP) zien dat jongeren die kunnen beschikken over een netwerk meer kansen hebben dan wanneer dit niet het geval is. Kortom voldoende reden om expliciete aandacht te geven aan dit thema.
In het Experiencenter Venlo vindt een inspirerende interactieve workshop plaats met betrokken deelnemers uit de regio.
Uit een eerste inventarisatie blijkt dat jongeren vaak moeite hebben met netwerken. Onder andere door het overwegend digitaal contact zijn de skills om in het “echte” leven contacten te leggen en te onderhouden niet altijd aanwezig. Zeker als het gaat om netwerken met volwassenen om bijvoorbeeld een goede stage of vakantiebaan te zoeken.
De aanwezige leerkrachten zijn zeer geïnteresseerd in dit onderwerp en willen hun netwerkvaardigheden graag verbeteren.
Fieny Peerboom, projectleider “Toekomstbestendig LOB” belicht nog eens het belang van netwerken voor leerlingen en introduceert de trainers van vandaag.
Ralf Fleuren en Roel Imfeld hebben veel ervaring in netwerktrainingen en starten hun programma. Na een korte introductie en een oefening wordt duidelijk gemaakt wat het verschil is in het stellen van open en gesloten vragen. Ralf en Roel maken in een mix van theorie en praktijkoefeningen duidelijk welke stappen er gezet kunnen worden om goed te netwerken.
Ze spelen hierbij een herkenbare situatie waarin een leerling informatie moet vragen aan een ondernemer tijdens een bedrijvenmarkt. De aanwezigen kunnen als regisseur van de scene aangeven wat er goed gaat en wat er beter kan. Ze geven basistips over lichaamshouding, een goede voorbereiding, doorvragen en interesse tonen.
Door verdere rollenspelen worden nog meer situaties verkend, ervaringen gedeeld en tips gegeven.
Ook komt het netwerken tussen leerkrachten en ondernemers aan bod.
De training wordt afgesloten met het CARE netwerkmodel. CARE staat voor:
- Contact leggen
- Aandacht geven
- Relatie onderhouden
- Elkaar helpen
De middag wordt afgesloten door in groepjes na te denken over de vertaling van de training naar het vraagstuk “hoe met leerlingen van het VMBO aan de slag te gaan om hun netwerkvaardigheden te trainen.
De ideeën worden verzameld door Fieny en gedeeld met de deelnemers en met andere betrokkenen van het STO. Enkele opgetekende ideeën; klassikale trainingsworkshops met een trainingsacteur, opdrachtkaarten met eenvoudige en leuke netwerkopdrachten, rollenspelen in de klas, thematische voorbeeldvideo’s maken, etc.
Fieny sluit de leerzame en afwisselende bijeenkomst af met de oproep om de ervaringen te delen in ieders netwerk.
In het najaar (14 november) vindt de vierde sessie LOB binnen STOMNL plaats. Het thema en de locatie zijn nog niet bekend. Deze zullen, naar verwachting, voor de zomervakantie gecommuniceerd worden.