Nieuws

De instroomcijfers van schooljaar 2023-2024 zijn bekend

DUO heeft de voorlopige leerlingenaantallen van het schooljaar 2022-2023 gepubliceerd. Vanuit alle Sterk Techniekonderwijs-regio’s kijken we uit naar de nieuwe landelijke instroomcijfers. Na een flinke stijging van 10,4% van het aantal technische vmbo-leerlingen (BB/KB/GL) in het derde leerjaar in 2023, is er dit jaar een daling op te merken ten opzichte van de grote stijging van vorig jaar met 2,9%. Wanneer je de instroomcijfers van 2023 echter vergelijkt met 2021 blijft hier nog steeds een stijging van maar liefst 7,2% op te merken van het aantal leerlingen in de technische profielen (BB/KB/GL). De stijgende trend sinds 2020 blijft hiermee intact.

Krimp in het totale beroepsgerichte vmbo
Het totale beroepsgerichte vmbo kent een krimpend leerlingenaantal van 2,5% ten opzichte van het aantal in 2022. Daarbij moet opgemerkt worden dat een groter gedeelte van het totale leerlingenaantal van het derde leerjaar naar de theoretische leerweg en havo/vwo gaan. Kijkend naar de beroepsgerichte profielen in het vmbo is opvallend dat BWI en PIE een minder grote daling kennen, MVI stabiel blijft en Groen en HBR een stijging laten zien.

Het keuzeaandeel van de technische profielen blijft gelijk t.o.v. 2022

Het percentage leerlingen dat kiest voor een technisch profiel op het beroepsgerichte vmbo kent een stijgende trend ten opzichte van 2020. Her totale percentage dat kiest voor een technisch profiel is ten opzichte van 2020 (19,7%) gestegen tot 20,2%. Dit is hetzelfde percentage dat in 2022 koos voor een technisch profiel.

Percentage meisjes dat kiest voor een technisch profiel op het beroepsgerichte vmbo

Het percentage meisjes dat kiest voor een technisch profiel in het beroepsgerichte vmbo stijgt tot 14% ten opzichte van 11% in 2020. De grootste stijging binnen de technische profielen is te zien bij Media, vormgeving en ICT en Mobiliteit en Transport. Over het geheel is een stijging op te merken binnen de technische profielen in het percentage meisjes met een procentpunt per jaar.

Techkalender

14 september

uur
Maker Faire
30 september

uur
Excelerating Startups!
1 oktober

uur
Terugkerende STEM-activiteiten op de T2-campus

Deel artikel

Meer
inspirerend
nieuws

Basisschool_Kom_mijn_thumb
17 juli 2024
Basisschool Kom.mijn sluit dit schooljaar af in het Experiencenter
Wekelijks kwamen er groepen vanuit de basisscholen van de regio Venlo naar het Experiencenter voor...
huisvandetoekomst03
17 juli 2024
VR-Arkio en Opdracht Kunstvakken: Huis van de toekomst!
De mogelijkheden van het Experiencenter worden ook door kunstvakken helemaal omarmd. Met “Arkio” kun je...
thumb-drone-project
17 juli 2024
Experiencenter als opdrachtgever: Drone -parcours, -Meesterproef en -Profielwerkstuk O&O
Wij kunnen straks een bijzonder obstakel toevoegen aan het Experiencenter-droneparcours, dankzij een mooie samenwerking met...
DT_leerlingen_artikel02
8 juli 2024
D&T leerlingen checken "Smerigste lokaal" dankzij "Van Tilburg Energie Design" Horst
Of er volgend schooljaar daadwerkelijk robots rondlopen met ventilatoren in hun buik weten we niet....
Sociale robot Lilly-thumb
27 juni 2024
Sociale robot Lilly echt in productie na schoolopdracht 2 leerlingen ROER College Schöndeln
Roermond, 17 juni 2024 – Robot Ctrl viert vandaag de productiestart van Lilly, een sociale...
Zeepkistenrace2024_08
27 juni 2024
Zeepkistenrace Design & Technology - Experiencenter in 't Jaomerdal
Je eigen zeepkist ontwerpen in een ontwerpteam, bouwen en racen in ’t Jaomerdal als afsluiting van...
dronechallenge-thumb
19 juni 2024
Drone Challenge van het Ontdeklab!
Donderdagochtend 13 juni was het eindelijk zover: de eerste Drone Challenge van het Ontdeklab! In...
Rolmodellendag-meidenindetechniek01
19 juni 2024
Vrouwen Inspireren Jonge Meiden voor Techniek!
“Je kunt niet worden wat je niet kunt zien.” – Sally Ride, eerste Amerikaanse vrouw...

Op de hoogte blijven van onze ontwikkelingen?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.

Wanneer u onze website gebruikt is het mogelijk dat we een aantal cookies plaatsen om gegevens van u te verzamelen.